Uso de cookies

En las páginas web de la Universidad Carlos III de Madrid utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Al continuar con la navegación, entendemos que se acepta nuestra política de cookies. "Normas de uso"

Experienced Fellow

Roger Louis

Roger Louis Martínez-Dávila

Doctorado en:
Universidad de Texas at Austin (USA)

Departamento de la UC3M:
Instituto Historiografía Julio Caro Baroja

E-mail: rogmarti@inst.uc3m.es

Investigador CONEX desde 30/09/15 al 29/9/2018

Proyecto

Global Citizen Scholars: Energizing English and Spanish-Speaking Humanists to Advance KÑowledge and Act (GCS – EESSPHAÑA)

GCS, una iniciativa de 36 meses, es un empeño mundial en educación, investigación, y en la ingeniería social. Impulsará a la UC3M a estar en la vanguardia de la (1) recuperación de la curiosidad cultural de la humanidad; (2) el uso de la tecnología para estimular a estudiantes de habla inglesa y española (Global Citizen Scholars) a conocer y contribuir en la investigación académica sobre la cooperación y conflicto medieval/moderno entre judíos, cristianos, y musulmanes; y (3) el desarrollo de un nuevo modelo cooperativo de educación para el siglo XXI. El proyecto permite fortalecer la iniciativa “crowdsourcing” (colaboración abierta distribuida) conocida como “Descifrando Secretos”, que estimula a estudiantes de MOOCs a ayudar con la transcripción y la investigación de manuscritos relativos a las relaciones interreligiosas.

“Descifrando Secretos” forma parte del proyecto más amplio del Dr. Martínez, Proyecto:

En busca de la cooperación y del conflicto (RCCP), una investigación internacional y de colaboración educativa. RCCP evalúa doscientos años (1350-1550) de historia comparada de las ciudades de Plasencia, Burgos, Toledo y Granada.

CV

El Dr. Martínez ocupa puestos académicos en la UC3M y en la Universidad de Colorado donde recientemente ha obtenido un puesto de profesor titular. Actualmente, está centrado en el desarrollo de MOOCs con la UC3M, con los que pretende llegar a 200 mil estudiantes. Desde 2008-2010, fue “Burton Postdoctoral Fellow” en la Universidad Saint Joseph (Filadelfia) y obtuvo su doctorado en la Universidad de Texas. Es un historiador de la Edad Media y principios de la moderna en España, principalmente las minorías religiosas (judíos y conversos). El Dr. Martínez mantiene un activo programa de investigación, especialmente en el área de las humanidades digitales. Utiliza el “crowdsourcing” (colaboración abierta distribuida) para crear transcripciones de manuscritos y generar modelos 3D digitales para estudiar y recrear ciudades medievales como Virtual Plasencia.

Basándose en su formación especializada en paleografía, el Dr. Martínez ha realizado investigaciones en 40 archivos locales, eclesiásticos, provinciales y nacionales en España, México, Bolivia y los EE.UU. Su próximo texto, Blood, Faith, and Identity: Conversos in Early Modern Spain, será publicado por the University of Notre Dame Press.

 

 

Prof. Roger L. Martínez-Dávila awarded with a ternure track at University of Colorado

In July 2017, Professor Roger L. Martínez-Dávila, a UC3M CONEX Experienced Fellow (2015-2018) utilizing UC3M Massive Open Online Courses to crowdsource the transcription of medieval Spanish manuscripts, was awarded tenure and promoted to Associate Professor of History at the University of Colorado in the United States of America. The granting of tenure, or a lifelong appointment at a rank comparable to "Profesor Titulado" in the Spanish university system, is the preeminent scholarly achievement in the American higher education system. 

A critical component of UC3M's CONEX program is to create a unique concentration of international talent, based on the selection and recruitment of experienced researchers. Fellows have the opportunity to make significant steps in their scientific careers thanks to carrying out a 3 years research project in one of UC3M’s research institutes or departments. To this end, CONEX is meeting the high standards and goals of the European Commission and congratulates Professor Martínez-Dávila on this achievement.

Martinez was granted tenure in large part due to his UC3M project, Global Citizen Scholars: Energizing English and Spanish-Speaking Humanists to Advance KÑowledge and Act (GCS – EESSPHAÑA). 

GCS, a 36-month initiative, is a global educational, research, and social engineering endeavor. It will thrust UC3M into the forefront of (1) reclaiming humanity’s deep-seated cultural curiosity; (2) mobilizing technology to energize English & Spanish-speaking students (Global Citizen Scholars) to learn about and contribute to scholarly research on medieval/early modern Jewish, Christian, and Muslim cooperation and conflict; and (3) developing a new cooperative education-research model for the 21st century. 

Libros

  • Martínez-Dávila, Roger Louis. Creating Conversos: The Carvajal-Santa Maria Family in Early Modern Spain. Notre Dame: Notre Dame University Press, 2018.
  • “Telling Stories: Historical Narratives in Virtual Reality.” The routledge research Companion to Digital Medieval Literature , Martínez-Dávila, Roger Louis, Paddington Hodza, Mubbasir Kapadia, Sean T, 2018.
  • "Remediation and 3D Design: Immediacy and the Medieval Video Game World".The routledge research Companion to Digital Medieval Literature, Martínez-Dávila, Roger Louis and Lynn Ramey, 2018.
  • Fractured Faiths: Spanish Judaism, the Inquisition, and New World Identities". Albuquerque: Fresco Books, 2016. Martínez-Dávila, Roger Louis, Josef Díaz, and Ron D. Hart, eds.

Artículos

  • Martinez-Davila, Roger Louis, Sean Perrone, Francisco Garcia Serrano Nebras, and Maria Martin de Vidales Garcia. “Deciphering Secrets of Medieval Cathedrals: Crowdsourced Manuscript Transcriptions and Modern Digital Editions”, Bulletin of the Association of Spanish and Portuguese History, 2018.
  • Martínez-Dávila, Roger Louis, Josef Díaz, and Ron D. Hart, eds. "Fractured Faiths: Spanish Judaism, the Inquisition, and New World Identities". Albuquerque: Fresco Books, 2016.
  • Martínez-Dávila, Roger Louis, "Spanish online resources for Spanish and Latin American History", Bulletin for Spanish and Portuguese Historical Studies, Volume 41, Issue 1, 2016.

Conferencias

  • “Put down your forks, folks. MOOCs aren’t done yet!” Panel member, Colorado Learning and Teaching with Technology (COLTT) Conference, University of Colorado System, Boulder, CO, August 3, 2016
  • Digitally Democratizing Discovery: Mobilizing Global Citizen Scholars for Manuscript Studies public lecture at the Behavioral Studies Colloquium at ETHZurich on April 5, 2016. Zurich, Switzerland.
  • "Global Citizen Scholars: Crowdsourcing Discovery and Manuscript Transcription Via Massive Open Online Course" public lecture at the Power and Institutions in Medieval Islam and Christendom project at the Consejo Superior de Investigaciones Cientificas on February 1, 2016. Madrid, Spain

Workshop

  • “Plus Ultra, Beyond Text: Digital 3D Representations of Late Medieval Spanish Inter-Religious History” workshop presentation at the Programme du séminaire “Épistémologie et pratiques des Humanités numériques” on May 13, 2016. Paris, France.

 

MOOCs

  • Deciphering Secrets MOOCs - Evaluating the Effectiveness of the SILReST Method for Teaching Paleography. Tableau Public. May 8. 2017.
  • Deciphering the Secrets: Unlocking the Manuscripts of Medieval Burgos. Edx. Summer 2016/ March 2017.
  • Deciphering the Secrets: Unlocking the Manuscripts of Medieval Toledo. Edx. September, 2016.

Otras Actividades de difusión:

  • "Shields of Grace." El Palacio. Winter 2016: 56-65.
  • “Global Citizen Scholars: Mobilizing the public to assist with paleographic transcription of medieval manuscripts using Massive Open Online Courses (MOOCs).” Associazione per l’Informatica Umanistica e le Culture Digitali (AIUCD) 2017 Conference, Sapienza Università di Roma (Italy), January 28, 2017.
  • “Case Study: Deciphering Secrets MOOCs: Crowdsourcing Medieval Manuscripts on Jewish, Christian, and Muslim Co-Existence.” Open Education Europa. February 26, 2017.