Paula Alvaredo Olmos

Paula Alvaredo completed the degree of Chemist at Universidad Autónoma de Madrid (UAM) and a Master Degree in Materials Science and Engineering at Universidad Carlos III de Madrid (UC3M). She obtained her PhD in Materials Science and Engineering at (UC3M) with the work entitled New cermet materials with Fe matrix: Study of composition, microstructure and properties in 2012. Nowadays she works as Assistant Professor in Powder Metallurgy research group at UC3M.

Her research areas are mainly focused on Alternative Binders in cermets and High Entropy Alloys by PM.

She has participated at 18 International and National Conferences and is author of 16 articles in refereed journals and book chapters.

Publications

Influence of heat treatment on the high temperature oxidation mechanisms of an Fe-TiCN cermet. Paula Alvaredo; Carolina Abajo; Sophia Tsipas; Elena Gordo. Journal of Alloys and Compounds. 591, pp. 72 - 79. 05/04/2014.
ISSN 0925-8388.

FGM Stainless steel-Ti(C,N) cermets through colloidal processing. J.A. Escribano, P.Alvaredo, B. Ferrari, E. Gordo and A.J. Sánchez-Herencia. Int. Journal of Refractory Metals and Hard Materials 49 (2015) 143-152

Colloidal processing of Fe-based metalceramic composites with high content of ceramic reinforcement.. Juan Escribano; Begoña Ferrari; Paula Alvaredo; Elena Gordo; Javier Sanchez. Boletín de la Sociedad Española de Cerámica y Vidrio. 52.

High temperature transformations in a steel-TiCN cermet. Paula Alvaredo Olmos, Danielle Mari, Elena Gordo Odériz. International Journal of Refractory Metals & Hard Materials. 41, pp. 115 - 120. Elselvier, 01/11/2013.

Influence of carbon content on the sinterability of an FeCr matrix cermet reinforced with TiCN.  Paula Alvaredo Olmos; Sophia Alexandra Tsipas; Elena Gordo Odériz; International Journal of Refractory Metals & Hard Materials.36, pp. 283 - 288. Elsevier, 01/01/2013.

Microstructural development and mechanical properties of iron based cermets processed by pressureless and spark plasma sintering. Paula Alvaredo Olmos; Elena Gordo Odériz; Omer van der Biest; Kim Vanmeensel. Materials Science and Engineering A. 538, pp. 28 - 34. Elsevier, 15/03/2012. ISSN 0921-5093.

Projects

• Materiales multifuncionales para los retos de la sociedad (MULTIMAT-CHALLENGE). Ref. S2013/MIT-2862.ENTIDAD FINANCIADORA: Consejería de Educación de la CAM. ( 01/10/2014 - 30/09/2018) INVESTIGADOR PRINCIPAL (y coordinador del Programa): Elena Gordo.
  • Diseño de la microestructura y la microarquitectura de materiales metal-cerámicos utilizando tecnologías coloidales y pulvimetalúrgicas (MITICO) (Ref. MAT2012-38650-C02-01).ENTIDAD FINANCIADORA: Ministerio de Economía y Competitividad. ENTIDADES PARTICIPANTES: Universidad Carlos III de Madrid e Instituto de Cerámica y Vidrio (CSIC). (01/02/2013 - 31/01/2016) INVESTIGADOR RESPONSABLE: Elena Gordo Odériz. Proyecto coordinado por la Universidad Carlos III de Madrid.
  • Addenda a la Cátedra Höganäs de I+D en Pulvimetalurgia. (01/01/2005 - 28/02/2017) INVESTIGADOR RESPONSABLE: Jose Manuel Torralba; Mónica Campos.
  • MAGNETIDE: Improved magnets for energy generation through advanced tidal technology. (08/06/2011 - 19/06/2014).INVESTIGADOR RESPONSABLE: Jose Manuel Torralba.

Doctoral Theses

• Desarrollo de Aleaciones de Alta Entropía por vía pulvimetalúrgica. Phd Elisa María Prieto Muñoz. Universidad Carlos III de Madrid. (Thesis in progress).
  • Estudio de la mojabilidad de aleaciones de Fe sobre TiCN para el diseño de Cermets. Student: Eric Macía Rodríguez. Universidad Carlos III de Madrid. Master Thesis. September, 2014.
  • Propiedades Tribológicas en el sistema Fe-TiCN. Student: Francisco de Asís Fernández García-Obledo. Universidad Carlos III de Madrid. Degree Project. July, 2014.
  • Estudio de la Molienda Mecánica sobre materiales tipo cermet de matriz Fe y refuerzo TiCN. Student: Mónica Martín Abad. Universidad Carlos III de Madrid. Degree Project. October, 2012.