Uso de cookies

En las páginas web de la Universidad Carlos III de Madrid utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Al continuar con la navegación, entendemos que se acepta nuestra política de cookies. "Normas de uso"

Cabecera de página Seminarios Master Ciencia y Tecnología Informatica

Uso de modelos del lenguaje en accesibilidad a la información: simplificación y sumarización de textos (Fernando Alva Manchego)

Título: Uso de modelos del lenguaje en accesibilidad a la información: simplificación y sumarización de textos

Ponente: Fernando Alva Manchego, Cardiff University

Sesiones:

  • Miércoles 3 de abril, de 10:00 a 14:00
  • Jueves 4 de abril, de 10:00 a 13:00
  • Viernes 5 de abril, de 10:00 a 13:00

Lugar: Aula 2.0.C05

Organizador: Paloma Martínez y Lourdes Moreno

Idioma: Español

Resumen:

En este seminario se expondrán los fundamentos de la simplificación y generación de resúmenes de textos desde los modelos tradicionales basados en aprendizaje automático hasta los actuales modelos del lenguaje. Habrá una sesión práctica de laboratorio en la que los asistentes necesitarán un portátil para realizar un caso práctico trabajando con un modelo de simplificación tanto entrenando como evaluando con un dataset.
 

SEMINAR CONTENTS

  1. Introducción
    1. ¿Por qué Simplificación y Sumarización de Textos?
    2. Descripción General del Seminario
  2. Tareas y Datasets
    1. Simplificación de Textos
    2. Sumarización
    3. Otras Tareas Relacionadas
    4. Recursos Multilingües
  3. Evaluación
    1. Métricas para Evaluación Automática
    2. Métodos para Evaluación Manual
  4. Modelos para Generación Texto-a-Texto
    1. Investigación en Generación de Textos
    2. Edit-based Models
    3. Conditional Language Models
    4. Large Language Models with Prompting
  5. Aplicaciones
    1. Grupos de Usuarios (e.g. hablantes no nativos, personas con discapacidad)
    2. Dominios Específicos (e.g. administrativo, medicina, textos científicos)
  6. Conclusión
    1. Resumen
    2. Retos y Oportunidades

Evaluación del seminario:

Se realizará un trabajo práctico en una de las sesiones que el estudiante tiene que entregar para su evaluación

Breve biografía:

Lecturer (~Assistant Professor) at the School of Computer Science and Informatics at Cardiff University. His research focuses on technologies that apply Artificial Intelligence for education and information accessibility. In particular, his work employs Natural Language Processing approaches to facilitate reading and understanding. He is especially interested in studying the real capabilities of systems for several Natural Language Generation tasks, such as Text Simplification, Summarisation and Machine Translation. In order to do that, his collaborators and him create language resources, design evaluation methodologies or metrics, and implement models using machine learning techniques.

Previously, he was a Research Associate at SheffieldNLP (2020-2021), working with Prof. Lucia Specia for the APE-QUEST and Bergamot projects on Quality Estimation for Machine Translation. Before that, he worked as Adjunct Professor at the Pontifical Catholic University of Peru (2013-2016), where he was a member of the Artificial Intelligence Group IA-PUCP. During his Masters, he was also a member of the Interinstitutional Center for Computational Linguistics at the University of São Paulo.

https://feralvam.github.io/

Exploring Scientific Workflows with CWL and dispel4py (Rosa Filgueira)

Título: Exploring Scientific Workflows with CWL and dispel4py

Ponente: Rosa Filgueira, University of St Andrews

Sesiones:

  • Martes 9 de abril, de 10:00 a 14:00
  • Miércoles 10 de abril, de 10:00 a 14:00

Lugar: Aula 2.0.C05

Organizador: Jesús Carretero

Idioma: Inglés

Short description:

In the modern scientific landscape, managing and automating data-intensive tasks is essential for researchers and organizations. Scientific workflows provide a structured framework for designing, executing, and sharing these processes. This 8-hour seminar is designed to introduce you to the concept of scientific workflows, their significance in research, and deep-dive into two distinct examples: Common Workflow Language (CWL) and dispel4py. These tools are versatile and widely used, catering to different scientific domains and research needs.

Resumen:

Day 1: Understanding Scientific Workflows (4 Hours)

  • Module 1: Introduction to Scientific Workflows
    • Defining scientific workflows
    • The role of workflows in research
    • Benefits of using workflows
    • Type of scientific workflows 
  • Module 2: Creating Reproducible Workflows with CWL
    • An overview of the Common Workflow Language (CWL)
    • How CWL facilitates workflow design and automation
    • Hands-on exercises with CWL

Day  2: Exploring dispel4py and its applications (4 Hours)

  • Module 3: Introduction to dispel4py
    • Understanding dispel4py and its features
    • Use cases in various scientific disciplines
    • Practical application of dispel4py
  • Module 4: Comparative Analysis and Real-World Examples
    • A detailed comparison of CWL and dispel4py
    • Case studies showcasing real-world applications

Exercise:

Applying CWL and dispel4py to implement two complementary scientific workflows within a real-world use case

Seminar Benefits:

  • Gain a comprehensive understanding of scientific workflows and their relevance in modern research.
  • Explore the capabilities and practical applications of Common Workflow Language (CWL) and dispel4py.
  • Learn how to create reproducible workflows to enhance research efficiency and collaboration. 

Prerequisites:

  • Familiarity with programming concepts
  • Familiarity with Python is desirable (mainly because the hands-on & practical exercise), it is not a strict prerequisite for participation in the seminar.

Longer description:

In this seminar series, students will embark on a comprehensive exploration of scientific workflows, encompassing their core principles and real-world applications. This two-day seminar is designed for students who want to learn more about the scientific process, automation, and related topics.

In the modern scientific landscape, managing and automating data-intensive tasks is essential for researchers and organizations. Scientific workflows provide a structured framework for designing, executing, and sharing these processes. This 8-hour seminar is designed to introduce you to the concept of scientific workflows, their significance in research, and deep-dive into two distinct examples: Common Workflow Language (CWL) and dispel4py. These tools are versatile and widely used, catering to different scientific domains and research needs.

Seminar day-1 serves as your gateway to the domain of scientific workflows, underlining their significance and the wide-ranging benefits they bring to diverse research domains. During this seminar, you'll acquire hands-on proficiency in CWL workflow system, mastering the art of crafting and automating workflows to efficiently attain your research objectives.

Seminar 2 immerses you in the world of dispel4py, an adaptable stream-based workflow system with multifaceted applications spanning various scientific disciplines. You'll delve into its capabilities and explore real-world case studies, providing insights into how this tool can enable scientists from different domains to create automatic parallel streamed-based applications.

A practical exercise allows you to put your knowledge into action by creating two complementary scientific workflows. This exercise goes beyond theory and immerses you in a real scientific use case, in which you will have the opportunity to apply both, CWL and dispel4py workflow systems.

Ciencia Cognitiva: el paradigma de humanización de la tecnología (Luis Usero)

Título: Ciencia Cognitiva: el paradigma de humanización de la tecnología

Ponente: Luis Usero, Universidad de Alcalá de Henares

Sesiones:

  • Martes 16 de abril, de 10:00 a 14:00
  • Miércoles 17 de abril, de 10:00 a 14:00
  • Jueves 18 de abril, de 10:00 a 12:00

Lugar: Aula 2.0.C05

Organizador: Miguel Ángel Patricio y José Manuel Molina

Idioma: Español

Resumen:

En el contexto actual con las nuevas herramientas de inteligencia artificial, se ha abierto un debate mundial, como sólo antes generó la energía nuclear.

Según se gestione este tipo de tecnología puede ayudarnos a mejorar como especie o crear diferentes tipos de humanos, generar una normativa correcta conlleva un complicado esfuerzo debido a los numerosos campos que ocupa. 

Un buen conocimiento del ser humano y su relación con la tecnología es una necesidad para los profesionales de la Inteligencia Artificial.

En el seminario haremos un recorrido sobre el humano, y la inteligencia artificial como la siguiente gran revolución industrial, evaluando los posibles cambios, y cómo afrontar y orientar este camino hacia el futuro con un conocimiento no solo tecnológico, sino también humanista.

Revisaremos perspectivas filosóficas, éticas y tecnológicas de diferentes gurús, para acabar el seminario sin conclusiones exactas, pero con un mayor conocimiento de las posibilidades.
 

SEMINAR CONTENTS

Qué es “ser humano”

  • Perspectiva biológica.
  • Social.
  • Emocional.
  • Filosófica.

Qué es “la tecnología”

  • Breve Evolución histórica.
  • Aplicaciones.
  • Interacción con la sociedad.

Las Revoluciones Industriales son momentos clave en la historia en los que la tecnología produce avances significativos, transformando radicalmente la sociedad, haremos una reflexión sobre las revoluciones del pasado y del futuro.

La IAG y el humano:

  • Qué es Inteligencia.
  • Conciencia desde diferentes perspectivas.
  • Creatividad y movimiento 37.
  • Sesgos.

Evaluación del seminario:

Los alumnos deberán realizar una presentación grupal sobre alguno de los aspectos del seminario, dependiendo de la disponibilidad, será presencial en la última sesión o en video al finalizar el seminario

El trabajo será co-evaluación profesor-alumnos.